Gebyrer og erstatninger

Husk, det er gratis at låne, når du afleverer til tiden! Biblioteket er IKKE forpligtet til at sende dig hjemkaldelser, så du skal som udgangspunkt selv holde styr på, hvornår dine lån skal afleveres.

Gebyrer ved for sen/manglende aflevering

Voksne:

• 1-7 dage for sent: 10,00 kr
  • 8-14 dage for sent: 20,00 kr.
  • 15-29 dage for sent: 35,00 kr.
  • 30-59 dage for sent: 65,00 kr.
  • 60- dage for sent: 155,00 kr

Børn:

• 1-14 dage for sent: 0,00 kr.
  • 15-29 dage for sent: 10,00 kr.
  • 30-59 dage for sent: 25,00 kr.
  • 60- dage for sent: 100,00 kr.

Erstatning

Hvis det lånte materiale ikke er afleveret 60 dage efter lånetidens udløb, betragtes det automatisk som bortkommet, og biblioteket udsender derfor en regning. Bortkommet eller beskadiget materiale erstattes med bibliotekets indkøbspris inkl. moms eller reparationsprisen + 55 kr for håndteringsomkostninger. Dertil lægges et eventuelt gebyr for for sen aflevering.

Hvis du mister et materiale, så kontakt biblioteket med det samme, så du undgår unødige gebyrer. Se følgende eksempler:

a) du har mistet et en bog, hvis erstatningspris er 250 kr, og du ikke har kontaktet biblioteket inden 60 dage efter afleveringsfristen. Du skal betale: 250 kr (erstatningspris) + 55 kr (håndteringsomkostninger) + 155 kr (+60 dage gebyr for voksne) = 460 kr.

b) du har mistet en bog, hvis erstatningspris er 250 kr, og du har kontaktet biblioteket inden afleveringsfristen. Du skal betale: 250 kr (erstatningspris) +55 kr (håndteringsomkostninger) = 305 kr.

Bemærk: gebyrer er pr lån og ikke pr materiale, så låner du  fx 2 bøger på samme tid, som du afleverer 7 dage for sent, skal du betale 20 kr i alt. Og skulle du ske at miste 2 bøger lånt på samme tidspunkt, er der også kun 1 gebyr.

OBS! For CD/DVD/LYDBOG kan licensudgiften til tilladelse til udlån i bibliotekerne betyde, at prisen bliver flere gange prisen ved almindeligt salg i detailhandlen.
Regninger, som ikke betales, overgives til kommunal inkasso med deraf følgende omkostninger.

Betalingsmuligheder

Du kan betale med kontanter eller med MobilePay til personalet på biblioteket i den betjente åbningstid. Vi modtager ikke bankoverførsler eller betaling med diverse betalingskort.